2. Blog
  3. Recenze publikace Ještě lepší dějiny Česka
  4. Ing. Bc. Luděk Michálek, Ph.D. - Ještě lepší dějiny Česka

Ing. Bc. Luděk Michálek, Ph.D. - Ještě lepší dějiny Česka

Jiří MACOUN: Ještě lepší dějiny Česka

Knihu lze charakterizovat jako velmi vtipné a inteligentní sci-fi dílo ve specifické kategorii alternativní historie.

Na úvod se v té souvislosti musím přiznat, že nepatřím mezi velké příznivce žánru sci-fi (samozřejmě s výjimkou klukovského věku), ale protože autora osobně znám a znám i řadu jeho dalších děl, do čtení jsem se se zájmem pustil. A musím přiznat, že nakonec jsem ji přečetl téměř jedním dechem a rozhodně jsem se přitom nenudil. Na tomto místě samozřejmě nechci prozradit hlavní autorův záměr, neboť bych čtenáře ochudil o jistou míru překvapení a je třeba říct i zamyšlení se nad proudem našich dějin možnostmi jejich odlišného průběhu. Musím však říci, že základní autorova myšlenka a pohled na dějiny je mi velice blízká a velmi se mi líbí. Jen maličko napovím, že souvisí s jednou ze základních diskusí o smyslu a běhu historických událostí a to o významu subjektivních (o roli osobností) a objektivních (přírodních, ekonomických, politických a dalších společenských determinantů) hybatelů dějin. Především z toho důvodu se domnívám, že kniha může být zajímavá nejen pro skalní příznivce žánrů vědecko-fantastické literatury zaměřené na alternativní výklad historie (avšak velmi pravděpodobně ne pro nadšence v současnosti velmi moderních drsných postapokalyptických děl), ale současně i pro ty, kteří se zabývají historií jako takovou a rádi se zamýšlejí nad jejím průběhem a zejména nad dopady či případnými poučeními pro současnost.

Z pohledu serióznějšího čtenáře je pak asi nejzábavnějším a nejzajímavějším aspektem celé knihy autorova práce s reálnými historickými skutečnostmi a jejich využití nebo pozměnění pro vlastní pohled v rámci možné alternativní (či v jeho podání virtuální) historie. Ocenit je třeba také řadu vtipných a inteligentních myšlenek, odkazů a analogií mezi událostmi minulými a současnými, které v autorově podání nepůsobí rozhodně lacině a trapně, jak se někdy v podobné situaci stává a k čemuž lze při zpětném pohledu na události dávno minulé velmi lehce sklouznout. Naopak v předloženém kontextu čtenáře spíše nutí k zamyšlení se například nad tím, zda je naše současná situace opravdu tak špatná a tragická, jak se nám ji někdy snaží některá média a někteří autoři prezentovat.

Na samotný závěr mohu pouze dodat, že knihu lze doporučit jako velmi příjemné (nejen) letní dovolenkové čtení.

Ing. Bc. Luděk Michálek, Ph.D.

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli